woensdag 19 december 2012

Een kwart eeuw

Geschreven op 7 februari 2009

Ik ben 25 jaar, word dit jaar 26 dus ik ben nog jong. Dat zegt iedereen tenminste. En ja, dat klopt ook wel want ik heb nog een heel leven voor me liggen. Dat hoop ik in ieder geval wel. Maar soms voel ik me gewoon oud. In de ogen van mijn kinderen ben ik oud, in de ogen van mijn elfjarige stiefzoon Bryan ook. (Ik vind stiefzoon een heel naar woord maar ik weet even niet wat ik anders zou moeten zeggen) Gisteren had ik nog zo'n voorbeeld. Onze computer moet heel nodig een keer geformateerd worden. Als ik een internetpagina probeer te openen dan kan ik ondertussen rustig naar de wc gaan, koffie zetten en als ik dan terugkom dan is ie nog niet geopend. Ik maakte de opmerking tegen Bryan dat we net zo goed een inbelverbinding konden hebben. Wat is een inbelverbinding? vroeg hij me toen. En dan voel ik me oud... Ik kan me onze eerste internetaansluiting nog levendig herinneren namelijk. Via zo'n ouderwets modem (wat toen nog heel high tech was) en als je dan verbinding maakte hoorde je dat modem kraken en piepen. Het duurde even voordat je online was op het World Wide Web maar als je dan online was, dan was je vaste telefoonlijn in gesprek. Met als gevolg een torenhoge telefoonrekening... In mijn geval was die voor mijn ouders;-) .

Ik ben in de jaren tachtig geboren. Het decenium van de Apple, Atari, Amiga en de Commodore 64. Het decenium waarin Beatrix koningin werd, waarin het HIV-virus werd ontdekt, iedereen in de ban was van de Rubiks kubus en waarin artiesten zoals Michael Jackson, Prince en Madonna bovenaan in de hitlijsten stonden. En de tijd van de Nederpop niet te vergeten, zoals Frank Boeijen Groep, Toontje Lager, Doe Maar, Het Goede Doel en VOF de Kunst. Het decenium waarin Nederland de EK won, waarin Ruud Lubbers aan de macht was en waarin de Nederlandse bevolking massaal in opstand kwam tegen de plaatsing van kruisraketten.

Ik ben een kind van de jaren negentig. Het decenium waarin de oorlog in Joegoslaviƫ zich afspeelde, housemuziek zijn intrede deed in de hitlijsten, Saddam Hoessein Koeweit binnen viel, de apartheid in Zuid Afrika werd afgeschaft en waarin het internettijdperk in volle hevigheid losbarstte. Halverwege de jaren negentig zat ik inmiddels op de middelbare school en die tijd kenmerkte zich door de gabbers met hun aussi's en de keiharde hardcore muziek en de zogenaamde Sjonnies en Anita's. Ik zelf paste daar niet echt tussen en werd alto genoemd vanwege mijn nogal aparte kledingstijl. De walkmans waren inmiddels discmans geworden en daar draaide ik vol overgave mijn cd's van The Offspring, Nirvana en De Heideroosjes op. Om maar even een greep uit mijn muziekcollectie uit die tijd te nemen. Toen ik voor het eerst hoorde van internet, hadden we thuis nog niet eens een computer. En bijna niemand had nog een mobiele telefoon, die luxe was weggelegd voor de zakenwereld. Mijn vader had trouwens een van de eerste mobiele telefoons. Model koelkast en waarbij de batterij meer woog dan een zak aardappelen. Toen ik eindexamen deed in 2000, was ik inmiddels een van de weinigen die nog geen mobiele telefoon had...

Ik heb de guldens euro's zien worden. Ik heb live op de TV gezien hoe de Twintowers instortten. De moord op Pim Fortuyn en Theo van Gogh heb ik ook uitgebreid uit de doeken zien doen op TV. In dit decenium ben ik getrouwd en heb ik twee prachtige kinderen op de wereld gezet en dat zijn wat mij betreft toch de twee belangrijkste gebeurtenissen uit mijn leven.

Soms vraag ik me wel eens af, word ik nu oud? Of gaat de techniek en de tijd nu zo snel? Dit was maar een korte greep uit de gebeurtenissen natuurlijk. Er is nog veel meer gebeurd en er zal ongetwijfeld ook nog veel meer bijkomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten