woensdag 19 december 2012

Gespook in de meterkast

Geschreven op 28 januari 2009

Een jaar geleden begon de ellende al. Iedere keer als ik de droger aanzette dan sprong gegarandeerd de stop er minstens 1 keer uit. Oke, 1 keer kan ik handelen, droger was al oud... misschien ligt het daar wel aan. Maar op een gegeven moment sprong die stop er 2 keer uit, toen 5 keer en op het laatst om de 5 minuten, met als gevolg dat ik de hele dag bezig was om een was te drogen... Dan had ik die was net zo goed buiten kunnen hangen... Oke, luxeprobleem, ik geef het eerlijk toe... maar ik heb geen zin om mijn 35 meter lange tuin door te lopen (mijn droogmolen staat geheel onstrategisch aan het einde van de tuin...) met een overvolle wasmand, was op te hangen, te wachten tot ie droog is om dan vervolgens weer 35 meter tuin door te lopen om de was van de waslijn te plukken. En daarbij, ik heb die droger niet voor niks natuurlijk. Toch maar tijd voor een nieuwe droger dan. Toen ik met de nodige trots mijn nieuwe droger uit wilde proberen, sprong die verrekte stop alweer... Inmiddels sprong hij ook al bij de wasmachine... Een paar weken later werd het zo erg dat ik gewoon bij de meterkast kon gaan wachten totdat ik de schakelaar weer om kon gaan zetten. Tijd om de woningbouw te gaan bellen. Een dag later stond om half 8 's ochtends de electriciën bij ons op de stoep. 'Wat is het probleem?' 'Nou, de stoppen springen er bij ons om de haveklap uit als ik een was aan het draaien of drogen ben.' 'Heeft u ze niet tegelijk aan staan mevrouw?' 'Nee, ik zeg toch draaien of drogen..' Oke dan... De electriciën ging alles doormeten en kon nergens een fout ontdekken. Misschien lag het wel aan de bel die op dezelfde groep was aangesloten? Hij zette de bel op een andere groep en vroeg aan mij of ik de wasmachine of droger aan wilde zetten. Dat heb ik braaf gedaan en natuurlijk bleef de droogtrommel braaf doordraaien toen de electiciën er nog was. Maar die man was nog geen 5 minuten weg of dat kreng van een stop vloog er alweer uit... Zucht... dan maar weer bellen naar de woningbouw... Ondertussen was ik op het briljante idee gekomen om een verlengsnoer over de overloop uit te rollen en daar mijn wasmachine en droger op aan te sluiten. Goede tijdelijke oplossing dacht ik zo... en dat was ook zo met de nadruk op tijdelijk... Een paar dagen klapte ook daar de stop eruit... toen ik de schakelaar in de meterkast wilde omzetten, hoorde ik 'knal' en de vonken vlogen er vanaf. De meterkast had er duidelijk ook geen zin meer in... Een dag later stond dezelfde electriciën weer bij ons op de stoep. Die knal en die vonken bleken te komen omdat ik een verkeerd verlengsnoer had gebruikt. Niet geaard... voor hetzelfde geld was heel ons huis afgefikt... En hij kon ons nog iets mededelen: onze wasmachine was kapot... Nou ja, onze wasmachine was inderdaad oud maar gisteren deed ie het echt nog... Toch was ie kapot volgens hem... Gaf de verkeerde piekstroom aan op z'n metertje ofzo... Het eerste wat ik ging doen was een nieuw verlengsnoer halen. Ik heb het beste geaarde stekkerdoos gehaald die ik kon vinden. Eenmaal aangesloten zette ik vol goede moed mijn wasmachine aan. Maar... hij deed niks meer... Mijn goede oude vertrouwde machine wilde niet meer draaien... het enige wat het nog deed waren de lampjes... Hij was end of life, overleden. Met veel pijn en moeite (en hulp van mijn opa en mijn vader) toch maar een nieuwe wasmachine gekocht. Mijn oude vertrouwde beestje werd door Tonny naar zijn laatste rustplaats gebracht... De nieuwe wasmachine werd geinstalleerd. En wassen maar! Na 5 minuten...'klap!'... En toen brak toch wel mijn spreekwoordelijke klomp... Inmiddels had ik het echt helemaal gehad. Weer bellen naar de woningbouw, een week later weer bellen, een paar weken later weer bellen, een maand later idem dito... Maar geen electriciën...Gelukkig deed mijn nieuwe verlengsnoer wel wat ie moest doen en kon ik toch wel wassen en drogen, maar praktisch is het niet. Vooral niet als je 's nachts naar de wc moet en je struikelt over de draad heen... Het vreemde was dat alleen de bel nog die ene groep stond aangesloten en dat die stop daar zelfs van ging springen. Kan wel lekker rustig zijn zo zonder bel maar ook dat is niet erg parktisch...Uiteindelijk na een week of 8 stond gister de desbetreffende electriciën bij ons aan de deur. Ik was vastbesloten om hem niet te laten gaan voordat het mysterieuze stoppenprobleem was opgelost. Die man snapte er helemaal niks van. Uiteindelijk heeft ie alles maar vervangen in de meterkast wat er te vervangen viel, anders wist ie het ook niet meer. Tot mijn grote vreugde is de stop er tot nu toe niet meer uitgesprongen! Ik hoop dat het zo blijft en dat het spook uit de meterkast eindelijk is verjaagd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten