woensdag 19 december 2012

Stressmanagement

Geschreven op 27 oktober 2009

Afgelopen week was de KPN in het nieuws omdat dit bedrijf meer vrouwen aan de top wil hebben. Om dat te bereiken mogen alleen vrouwen zich kandidaat stellen voor bepaalde topfuncties. Waar haalt de KPN dat geniale idee toch vandaan? Zijn de (mannelijke) bedenkers van dit plan er na eeuwen eindelijk achter dat vrouwen misschien toch beter geschikt zijn voor managementfuncties? Want laten we eerlijk zijn, vrouwen zijn meestal degenen die de spil van het gezin zijn. Zorgen dat de kinderen op tijd gegeten hebben, op tijd op school zijn, op tijd op de sportclubjes, scouting, degenen die zorgen dat het huishouden draaiende wordt gehouden, dat er ’s avonds een gezonde maaltijd op tafel staat en dan het vaak ook nog voor elkaar krijgen om daar een betaalde baan tussendoor gepropt te krijgen. De ultieme vorm van time- en stressmanagement…

Ik ben trouwens een uitzondering op de regel. Management is niet één van mijn kwaliteiten. Ik ben iemand die echt een planning nodig heeft en erg slecht is in improviseren . Eigenlijk heb ik gewoon 0,0% organisatorisch vermogen. Zonder planning heb ik geen overzicht en loop ik zo’n beetje als een kip zonder kop rond. Het resultaat is dat aan het eind van de dag, hoe ik ook mijn best doe het huis er nog steeds uitziet alsof er een splinterbom ontploft is en ik twee muitende kinderen heb. Wonder boven wonder staat er om half zes wel een gezonde maaltijd op tafel, dat dan weer wel… Misschien moet ik mijn organisatorisch talent toch bijstellen naar 0,5%...

Omdat ik toch erg veel behoefte heb aan structuur, heb ik samen met mijn begeleider besloten om een schema te gaan maken. Niet alleen voor het huishouden maar eigenlijk een complete dagindeling. Ondanks dat ik echt een planning nodig heb vervloek ik schema’s... Ik beschik namelijk over een grote dosis zelfkennis en die zelfkennis zegt mij dat ik zo’n schema vaak als doel ga zien en niet meer als middel. Als er dan iets onverwachts tussenkomt en ik me niet meer aan zo’n schema kan houden kan ik daardoor al ontiegelijk in de stress schieten met als gevolg dat er de rest van de dag weinig meer van mijn dagindeling terecht komt. Ik heb besloten om al die doemscenario’s maar even te laten voor wat is en zo hebben we gisteren een begin gemaakt van Het Weekschema… en dan ook echt het begin… Wat doe je zoal in een week? Dat is zoveel dat ik mezelf echt afvroeg hoe dat ooit in een schema zou kunnen passen. Er stond zoveel op papier dat ik totaal het overzicht verloor. Gelukkig gaat mijn begeleider nu een poging wagen om dat zoveel mogelijk in dat schema te proppen. Ik wens haar heel veel succes en ben blij dat ze dit overneemt van mij want ik schiet al gigantisch in de stress van het maken van zo’n schema… Een dagindeling… voor de meeste mensen misschien de normaalste zaak van de wereld maar voor mij een hele uitdaging. Hoewel ik die uitdaging wel aanga…

Ik wens de vrouwen die gaan solliciteren naar een topfunctie bij de KPN heel veel succes! Ik sla even over….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten